top of page


WES 4 | Artikel: 'De mythe van de onvermoeibare superheld: een leraar is geen gespecialiseerde therapeut'
Beste collega uit het onderwijsveld, Leerkracht zijn wordt vaak een ‘roeping’ genoemd. Bij mij kwam die misschien wat later, maar het enthousiasme was er niet minder om. Afgelopen september vloog ik erin: vol goede moed, goesting en een hoofd vol plannen. En laat me duidelijk zijn: voor de klas staan is fantastisch. Toch zijn er momenten waarop de twijfel toeslaat. Hoe houd ik al die ballen in de lucht zonder zelf onderuit te gaan? Het artikel van lerarenopleider Pieter Demey
grietsannen2
4 mei4 minuten om te lezen


WES 4 | Vaktijdschrift: 'Sterke band met je leerlingen: goed voor de leerprestaties (en meer)'
Beste collega uit het onderwijsveld, ‘Ik ben hier om les te geven, niet om vriendjes te worden.’ ‘We hebben geen tijd voor gezelligheid, we moeten zorgen dat leerlingen de leerstof beheersen.’ Het zijn uitspraken die ik wel eens vaker hoor in de leraarskamer, meestal tussen twee lauwe slokken koffie door. In het artikel uit Klasse (6 januari 2026) weerleggen lerarenopleiders Claudia Lento en Kristel Stinckens (PXL) vijf van deze hardnekkige oneliners. Als toekomstige leerkrac
grietsannen2
4 mei4 minuten om te lezen


WES 4 | Artikel: 'Onderwijstijd win je niet alleen in de klas'
Beste onderwijscollega, We kennen het allemaal: de bel gaat na de les. Je rept je van de ene kant van de campus naar de andere. Leerlingen komen vijf minuten te laat binnen omdat ze precies hetzelfde moesten doen, terwijl jij nog zoekt naar je materiaal en die PowerPoint nog moet opstarten. Een recent artikel uit De Standaard legt daar de vinger op de wonde. Uit de Teaching and Learning International Survey (TALIS), waarnaar in het artikel verwezen wordt, blijkt dat leerkrach
grietsannen2
3 mei3 minuten om te lezen


WES 3 | Vaktijdschrift: 'Dialectloket: Taalvariatie op het net én in de klas'
Beste vriend van het Nederlands, ‘Ik gon derekt mee de deur in houwes valle, ik klap geire plat Mols. En ik zen dao nog friejet op ok.’* Zo klink ik wanneer ik onder vrienden ben. Dit is de taal van ‘thuis’: de taal die mijn grootouders zo sappig spraken en die ik - jammer genoeg - steeds minder hoor. Ze is doorspekt met woorden en uitdrukkingen die ik koester en blijf gebruiken. Het is een taal die je niet in grammaticaboeken terugvindt, die geen officiële status heeft en wa
grietsannen2
3 apr4 minuten om te lezen


WES 3 | Artikel: 'Collective student efficacy - de kracht van de klasgroep?'
Dag bondgenoot, ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder.’ Deze leuze prijkt op de deur van onze leraarskamer. Mooi. Bijna Pinterestwaardig. Toch ging er de voorbije jaren steeds meer aandacht naar de individuele ontwikkeling van leerlingen: gepersonaliseerd onderwijs, niveaugroepen, inspelen op interesses, onderwijs op maat… Het klinkt allemaal logisch en aantrekkelijk. Maar schuurt het soms ook niet? Doet die focus op het individu geen afbreuk aan een andere kerntaak van
grietsannen2
26 mrt4 minuten om te lezen


WES 3 | Artikel: Vanaf het middelbaar wordt lezen saai, want dan is het ‘op punten’: 'Lezen moet staan voor rust en plezier'
Beste bibliofiel, Je hoeft mij niet te overtuigen: lezen is fantastisch. Het leesvirus besmette me al in mijn kindertijd met een onstilbare honger naar boeken. Als toekomstig leerkracht Nederlands hoop ik deze liefde voor lezen te kunnen delen met mijn leerlingen. Maar wat doe je als ze al beginnen te zuchten bij het woord 'boekbespreking'? Of wanneer een boek lezen voor hen voelt als pure marteling? Het stimuleren van die 'leesgoesting' bij jongeren is een thema dat me nauw
grietsannen2
22 mrt3 minuten om te lezen


WES 1 | Vaktijdschrift: ‘Taalontwikkeling slim stimuleren met AI’
Beste vrienden van de taal, In deze blog duik ik graag in het artikel uit Klasse (25/10/2024) over de mogelijkheden én grenzen van AI in de les Nederlands en bij schrijftaken. Een thema dat me persoonlijk enorm boeit. AI is vandaag alomtegenwoordig. Als school sta je voor de keuze: ga je deze technologie verbieden of kritisch omarmen? Zelf geloof ik dat die tweede optie de verstandigste is. AI valt immers niet meer weg te denken uit onze samenleving. Als leerkracht moeten we
grietsannen2
10 dec 20253 minuten om te lezen


WES 1 | Artikel: Waarom schrijven met de hand belangrijk blijft: ‘Toekomstige generaties riskeren bepaalde cognitieve functies niet te ontwikkelen’
Beste vrienden van de taal, Wanneer was het de laatste keer dat jij iets écht met de hand schreef? Een notitie, een brief, een snelle krabbel? Voor onze jeugd is dat steeds minder vanzelfsprekend. Het artikel in Le Vif (09/09/2025) over het dalende handschrift zette me daarover aan het denken. De rode draad door dit artikel is dat onze jongeren steeds meer typen en steeds minder schrijven. Op zich lijkt dat geen probleem. Maar wat verliezen we eigenlijk als we alles zouden t
grietsannen2
22 okt 20252 minuten om te lezen


WES 1 | Artikel: 'Vlaams onderwijs levert te weinig meertalige professionals af'
Beste vrienden van de taal, In dit blogbericht wil ik graag dieper ingaan op het artikel uit Knack (20/03/2024), dat me als liefhebber van taal nauw aan het hart ligt. Vlaanderen stond altijd bekend om zijn sterke inzet op meertaligheid bij onze leerlingen. We waren trots, bijna vanzelfsprekend, op onze talenkennis. Maar die tijden lijken voorbij. De dalende resultaten op PISA en PIRLS laten zien dat we niet langer 'de besten van de klas' zijn. De hoogste tijd om het talenond
grietsannen2
25 sep 20253 minuten om te lezen
bottom of page